02 June 2008

BIASISWA: GPMS AKAN JUMPA NAZRI

GPMS akan mengadakan pertemuan dengan menteri di JPM, Datuk Seri Nazri Aziz berhubung isu penambahan kuota biasiswa JPA kepada bukan bumiputera yang mencecah 45%.

Presiden GPMS, Dato’ Reezal berkata, GPMS komited untuk mendalami isu berkenaan dengan lebih bersungguh-sungguh sebelum memberikan pandangan balas dan cadangan yang lebih konstruktif.

”GPMS dihujani banyak panggilan dari seluruh negara yang inginkan penjelasan lanjut mengenai perkara tersebut. GPMS berharap kenyataan tersebut bukanlah dasar baru kerajaan. Tanpa mempunyai niat yang bersifat perkauman, keputusan tersebut wajar dinilai dan diteliti secara menyeluruh.”

Reezal berkata, GPMS berpegang kepada prinsip meritokrasi namun mengharapkan ia dilaksanakan dengan semangat dan mekanisme yang betul dan tepat.

Penganugerahan biasiswa perlu mengambil kira bukan sahaja soal ’merit pencapaian’ tetapi juga persoalan ’merit sosioekonomi’. Langkah itu juga adalah penting agar ruang untuk memperoleh pendidikan yang lebih tinggi dapat menjurus kepada kumpulan yang tepat dalam masyarakat Malaysia.

No comments: